looptraining Diemerpark

looptechniek en krachttraining voor (duur)lopers

Wat betreft looptechniek is het goed om te weten dat jouw loopstijl ook afhankelijk is van je anatomie, dat deel is dus niet beïnvloedbaar. Je moet alleen sleutelen aan aspecten die je wel kunt beïnvloeden en die van belang zijn om efficiënt te lopen en blessures te voorkomen.
In ieder geval belangrijk en beïnvloedbaar zijn de afzet en dat bij duurloop je hak als eerste contact met de grond maakt (heel strike). Ik onderbouw waarom dit belangrijk is om blessures te voorkomen (met een ontsteking van je achillespezen ben je wel even zoet) maar ook gunstig is voor een efficiënte afzet en ook nog eens minder energie kost.
Ik heb een cursus samengesteld van 8 bijeenkomsten van een uur, waarin zowel analyse van de loopbeweging en individuele loopstijl, inzicht in de werking van spieren aan bod komen als specifieke krachttraining voor duurlopers.
Je krijgt veel theoretische achtergrond mee, maar ik leg dat toegankelijk uit. Ik laat het je bovendien ervaren en je leert hoe je die kennis kunt toepassen om je looptechniek te verbeteren, om zelf zinnige vormen van krachttraining aan je looptraining toe te voegen en hoe je blessures kunt voorkomen. We zitten dus niet in een zaaltje maar we zijn actief bezig en gebruiken hiervoor het Diemerpark.
Elke sessie bestaat uit wat theorie, het ervaren van die theorie en het toepassen in trainingsvormen.
Regelmatig stuur ik je filmpjes (zie de korte trailer hieronder). Zo leer je de loopbeweging analyseren, zie je goede en minder goede voorbeelden en wordt de theorie geïllustreerd.
Geef je op met een (loop)groepje of sluit aan bij anderen. Ik ben bereid de cursus te geven vanaf 6 deelnemers.

inhoud cursus

De cursus is opgebouwd rond de volgende thema’s:

1: Spieren: hoe werken spieren, verschillende soorten spieren, verschillende soorten samentrekkingen, range of movement, beperkt vermogen van één
spier, enorm vermogen van het spierstelsel als geheel, de grote truc van spieren die over meerdere gewrichten lopen, consequenties voor de
looptechniek en specifieke krachttraining voor duurlopers.
2: Spieren: vervolg met het accent op krachttraining specifiek voor lopers.
3: Bewegingsanalyse loopbeweging: met o.a. de truc van de dubbele pendel.
4: Bewegingsanalyse individuele deelnemers: we nemen van alle deelnemers een filmpje op, die je krijgt toegestuurd om te analyseren.
5: Training looptechniek.
6: Specifieke krachttraining voor duurlopers.
7: Relevante gewrichtsmobiliteit en spierlengte, training.
8: Training: herhaling van alle trainingsvormen.

opgeven

De cursus vindt plaats in het Diemerpark, IJburg. Waarschijnlijk leent een zondagochtend daar goed voor, maar wat mij betreft is alles bespreekbaar. Het is ook mogelijk om cursussen op maat te maken, b.v. als je alleen krachttraining wilt doen om het lopen te ondersteunen. Ook een cursus die op de achterliggende theorie is gericht en het ervaren daarvan is een optie.
Ook een éénmalige loopanalyse en -advies is mogelijk. Een éénmalige analyse/advies kost €60, de 8-delige cursus kost €100 p.p.
Geef je op met een groep of doe dat individueel en sluit aan bij een groep, doe meteen een suggestie voor dag en tijdstip. Stuur een berichtje via onderstaande knop of bel 06 19149159.